دبیرخانه شورای دین پژوهان

www.dinpajoohan.com
دبیرخانه شورای دین پژوهان
آغاز سی‌و‌یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن از 5 خرداد/ اعلام آمادگی 75 کشور

%d8%a2%d8%ba%d8%a7%d8%b2-%d8%b3%db%8c%e2%80%8c%d9%88%e2%80%8c%db%8c%da%a9%d9%85%db%8c%d9%86-%d8%af%d9%88%d8%b1%d9%87-%d9%85%d8%b3%d8%a7%d8%a8%d9%82%d8%a7%d8%aa-%d8%a8%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%84%d9%84%db%8c-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%a7%d8%b2-5-%d8%ae%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%af-%d8%a7%d8%b9%d9%84%d8%a7%d9%85-%d8%a2%d9%85%d8%a7%d8%af%da%af%db%8c-75-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه امروز در نشستی خبری گفت: سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از 5 خردادماه، مقارن با شب مبعث حضرت رسول اکرم(ص) آغاز و یک هفته ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، امروز، شنبه، 27 اردیبهشت‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و مسئولان ستاد برپایی مسابقات در محل این سازمان برگزار شد.
حجت‌الاسلام محمدی ضمن تاکید بر بی‌نظیر بودن این رقابت‌های قرآنی در جهان اظهار کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران است که تحت الطاف الهی و به برکت امام خمینی(ره)، خون شهدای عزیز و عنایات خاصه مقام معظم رهبری برگزار شده است و خدا را سپاس می‌گویم که در سال 1393 آماده برگزاری سی و یکمین دوره این رقابت‌ها هستیم.
وی بیان کرد: قرآن کریم کتاب هدایت و قانون اساسی مسلمانان است و طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری، برگزاری مسابقات قرآن، مقدمه توجه به معانی بلند این کتاب آسمانی و عمل به آن و رسیدن به حیات طیبه است که ویژگی‌های آن در آیات قرآن شرح داده شده است.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به زمان برگزاری این رقابت‌ها گفت: سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از 5 خرداد، مقارن با شب مبعث حضرت رسول اکرم(ص) آغاز و تا 12 خرداد ادامه خواهد داشت که در مراسم افتتاحیه رئیس‌جمهور حضور پیدا کنند.
وی ادامه داد: رقابت‌ها از ششم خردادماه آغاز می‌شود. تاکنون 75 کشور اعلام آمادگی کردند که تأییده فنی 65 کشور احراز شده است. امسال هر کشور برای دریافت مجوز حضور خود در این مسابقات، باید مدارک و سوابق مورد نیاز را ارسال کند تا تأییده فنی مسابقات را دریافت کنند.
قضاوت توسط 15 داور
نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: این رقابت‌ها توسط پنج داور ایرانی و 10 داور خارجی قضاوت می‌شود و سه نفر نیز در هیئت رئیسه داوران حضور دارند. تاکنون حضور 98 نفر از قاریان و حافظان در مسابقات این دوره قطعی شده و «جعفر فردی» در رشته قرائت تحقیق و «بهزاد هژبری» در رشته حفظ کل نمایندگان ایران هستند.
وی توضیح داد: نمایندگان ایران حاصل هزار و 600 رقابت قرآنی در سراسر کشور در مراحل مختلف هستند. پس از پایان رقابت‌ها، یعنی روز سیزدهم خرداد، متسابقان به همراه جامعه قرآنی به دیدار مقام معظم رهبری نائل می‌شوند. در این دوره نیز همچون ادوار گذشته برنامه‌های دیگری، همچون همایش تجلیل از بانوان قرآنی، همایش پژوهش‌های قرآنی، نمایشگاه ارائه محصولات قرآنی، بازدید از باغ‌موزه دفاع مقدس، بازدید از حسینیه جماران، زیارت حرم مطهر امام خمینی(ره)، برگزاری محافل انس با قرآن در تهران و شهرستان‌های اطراف، برگزاری برنامه‌های تواشیح و ... تدارک دیده شده است.
ارسال 700 اثر به همایش پژوهش‌های قرآنی
حجت‌الاسلام محمدی یادآور شد: هشتمین همایش پژوهش‌های قرآنی توسط دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با همکاری 40 مرکز علمی و پژوهشی برگزار می‌شود که با موضوع «قرآن و تمدن اسلامی» تاکنون از میان 19 کشور، 700 مقاله به دبیرخانه رسیده است که 620 مورد از آنها داخلی و 80 مورد خارجی هستند.
وی افزود: پنجمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی، هفتم خردادماه برگزار می‌شود و در کنار مسابقات، کارگاه‌های آموزشی و خیمه‌های معرفت با موضوع پرسش و پاسخ‌های قرآنی و اعتقادی، آموزش‌‌های تخصصی برای عموم بازدیدکنندگان، ارائه مشاوره‌ و سبک زندگی قرآنی برگزار می‌شود.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: برپایی این مسابقات دستاوردهای زیادی داشته است به گونه‌ای که معارف قرآن کریم بیشتر مورد توجه همگان قرار گرفته است و نمایندگان توانستند در سطح بین‌المللی بدرخشند. دشمنان نظام، جوّ بدی را برای متسابقان فراهم می‌کنند اما وقتی نمایندگان به ایران می‌رسند با واقعیت مواجه می‌شوند و توطئه آنها خنثی می‌شود.
حضور برترین‌های قرآنی جهان
ولی یاراحمدی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این نشست اظها رکرد: دو سال است که ما برای اعزام نمایندگان کشورهای دیگر، از شیوه‌ها و ملاک‌های ارزیابی مختلفی استفاده می‌کنیم. نمایندگان برای حضور باید حتما فایل تلاوت خود را برای ما ارسال کنند و این فایل‌ها توسط کارشناسان ما مورد بررسی قرار می‌گیرد. آن 10 کشور دیگر نیز که تأییده فنی ما را دریافت نکرده‌اند، عمدتا در قسمت ارسال این فایل‌ها کوتاهی کردند و می‌توانند در فرصت باقی‌مانده به این موضوع مبادرت کنند.
وی تصریح کرد: ما با مراکز اسلامی، اوقاف کشورها و اساتید بین‌المللی وارد رایزنی شدیم تا به نوعی برترین نفرات قرآنی خود را به این مسابقات اعزام کنیم و این مسئله باعث رشد کیفی در چند سال اخیر شده است.
دبیر ستاد سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم بیان کرد: مسابقات بین‌المللی مالزی تاکنون 55 دوره برگزار شده است اما طبق آمار تحلیلی و علمی به جرات می‌توان گفت که کیفیت رقابت مسابقات بین‌المللی ایران بسیار بالاتر از مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی است و افراد برای حضور در مسابقات ایران، شوق بیشتری دارند.
وی اضافه کرد: از مهمانان و اساتید ویژه‌ای در این دوره از رقابت‌ها دعوت شده است که می‌توان به «میثم تمار» از کشور عراق، استاد «محمد نعمانی» و استاد «محمدعبدالوهاب طنطاوی» اشاره کرد.
در این نشست همچنین معصومه فرزانه، مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با اشاره به برپایی پنجمین همایش تجلیل از بانوان فعال قرآنی تصریح کرد: در این همایش از 14 نفر از بانوان فعال قرآنی در عرصه‌های مختلف تجلیل به عمل می‌آید که اسامی آنها در روزهای آینده اعلام می‌شود. حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران نیز مهمان ویژه این همایش است.
در پایان این نشست، ضمن محکومیت حرکت تکفیری‌ها در تخریب مزار اصحاب حضرت رسول اکرم(ص)، از پوستر سی و یکمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نیز رونمایی شد.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۳۱
دبیرخانه دین پژوهان کشور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی