دبیرخانه شورای دین پژوهان

www.dinpajoohan.com
دبیرخانه شورای دین پژوهان
شنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۳۸ ق.ظ

امام علی(ع) را چگونه بشناسیم؟



شبلی شمیل جامعه شناس آلمانی : " امام علی بزرگ بزرگان عالم، بی همتا و نسخه ای است که شرق و غرب جهان نه در گذشته و نه امروز، صورتی بر طبق آن ندیده است. "

 


  امام علی(ع)  را چگونه بشناسیم؟

  امام علی(ع) را چگونه بشناسیم؟  


  شبلی شمیل جامعه شناس آلمانی درباره آن حضرت گفته: " امام علی بزرگ بزرگان عالم، بی همتا و نسخه ای است که شرق و غرب جهان نه در گذشته و نه امروز، صورتی بر طبق آن ندیده است. " 

 

 

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، همزمان با سالروز ولادت با سعادت مولای متقیان حضرت امیر المؤمنین علی (ع) مرکز اسلامی هامبورگ صحنه حضور پرشور مسلمانان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با ملیتهای مختلف بود که با شرکت در این جشن، این روز بزرگ را گرامی داشتند .

این مراسم با شکوه، شامل قسمتهای متنوعی از جمله : تلاوت قرآن ، سخنرانی، مولودی خوانی، اجرای گروه تواشیح نوجوانان و جوانان، ابتهال و مسابقه کتبی از متن سخنرانی بود.

* امام علی(ع)؛ معجزه تربیتی پیامبر(ص)

در این مراسم حضرت حجت الاسلام والمسلمین رمضانی ، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ با تبریک این عید خجسته و نیز روز پدر به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به برخی از القابی که برای حضرت امام علی (ع) بیان شده است، به تشریح شخصیت والای آن حضرت پرداخت و افزود: حضرت امیر (ع) به تعبیر برخی از بزرگان معجزه تربیتی پیامبر اکرم (ص) است و کتاب الغدیر بیانگر بخشی از حقایق زندگانی امیر مؤمنان (ع) است. در این کتاب حدود 248 لقب در رابطه با آن حضرت بیان شده که بیانگر جایگاه والای ایشان می باشد. القابی مانند « سید المسلمین»، « ولی المتقین»، « امام المتقین» « امیرالمؤمنین» که در عناوینی مانند امامت، سیادت و ولایت در آنها آمده، چه اینکه در برخی از روایات در منابع سنی و شیعه آمده است که آن حضرت ولی هر مؤمن و مؤمنه است. همچنین القاب زیادی از سوی پیامبر اکرم (ص) نیز برای حضرت امیر (ع) بیان شده است و بر همه روشن است که پیامبر (ص) هیچ وقت سخن لغو و نادرستی را بیان نکرده اند از این رو هر آنچه که درباره آن حضرت فرموده حکایت از جایگاه علمی و معنوی آن امام معصوم دارد.

* راه های شناخت امام علی(ع)

رئیس اتحادیه اروپایی اسلامی علما و تئولوگهای شیعه به راههای شناخت حضرت امام علی (ع) اشاره نمود و اظهار داشت: شناخت حضرت امیر (ع) چند طریق دارد: اول قرآن کریم است که حدود 300 آیه در مورد آن حضرت است. آیاتی مانند آیه تطهیر، آیه مباهله، آیه ولایت، آیه اکمال و آیات سوره مبارکه انسان و ... یکی از راههای دیگر مراجعه به سخنان پیامبر (ص) و معصومین (ع) است. یعنی معصوم را از زبان معصوم بشناسیم. طریق دیگر مراجعه به تاریخ زندگی آن حضرت است که سراسر تقوا، زهد، شجاعت، عبادت، عرفان و ... است. راه دیگر مراجعه به آثار آن حضرت است از جمله نهج البلاغه . برخی می گویند نهج البلاغه معجزه امامت است،چه اینکه قرآن معجزه نبوت است و نیز به این کتاب شریف فرزند قرآن و یا « اخ القران » گفته اند چه اینکه به صحیفه سجادیه « اخت القران» گفته شده است.

وی افزود: در رابطه با جایگاه والای حضرت علی (ع) کتابهایی توسط اشخاص غیر مسلمان نیز نوشته شده است. شبلی شمیل جامعه شناس آلمانی که درباره آن حضرت گفته: « امام علی بن ابیطالب بزرگ بزرگان عالم، بی همتا و نسخه ای است که شرق و غرب جهان نه در گذشته و نه امروز، صورتی بر طبق آن ندیده است. و برلی سلامه آن شاعر مسیحی در دیوان خود می گوید « لا تقل شیعه هواة علی » نگو که تنها شیعه خواستار علی (ع) است بلکه در بین هر صنفی شیعه علی وجود دارد. او فخر تاریخ است، نه فخر یک گروه که ( پیروی از ) او را ادعا کرده و او را به عنوان ولی خود انتحاب نموده است.

امام جمعه هامبورگ بیان داشت: از جمله شخصیت هایی که درباره امیرالمومنین (ع) به طور مفصل تحقیق نمود جرج جرداق است. او 5 جلد کتاب در مورد حضرت امیر (ع) می نویسد که در این کتب موضوع عدالت حضرت بیشتر از بقیه مباحث خود را نشان می دهد. او در این دوره 5 جلدی که بیش از 1300 صفحه است در پنج موضوع صحبت نموده است 1. علی و حقوق بشر 2. علی و انقلاب فرانسه 3. علی و سقراط 4. علی و عصراء 5. علی و قومیت عربی .

* نهج البلاغه، بیان دردهای جامعه بشری است

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ همچنین به تشریح برخی از مباحث نهج البلاغه پرداخت و اظهار داشت: در خصوص این کتاب علمای بزرگ شیعه و سنی تعریف ها و تمجیدهایی داشتند از جمله سید شرف الدین که می نویسد « ان شئتم ان اقول فی عبقریتکم کلمه فاعینونی بیانکم» اگر بخواهد درباره عظمت شخصیت شما کلمه ای بگویم باید بیان خود را به من امانت بدهید. نهج البلاغه تنها کتاب موعظه نیست، بلکه نهج البلاغه بیان دردها و درمانهای جامعه بشری است، بیان حرفهای بشریت است . نهج البلاغه گمشده بشریت و حاصل اندیشه بزرگ مردی است که همه تجارب مربوط به حیات بشری را داشته است. جذابیت این کتاب بواسطه مباحث فراوانی است که در رابطه با موضوعات مختلف دارد. در رابطه با موضوعاتی همچون عدالت و بیداد، فقر و ثروت، شرک و ایمان، مباحث اجتماعی، آزادی، جهل و بی خبری، مباحث اخلاقی و اجتماعی و سیاسی.

وی ادامه داد: حضرت امیر (ع) در این کتاب عدالت را سرلوحه کار خود قرار می دهد و می گوید من ثروتی را ندیدم مگر اینکه حقوق انسانهای ستمدیده ضایع شده باشد. « ما رایت نعمه موفوره الا و فی جانبها حق مضیع » یکی از دلایل جذابیت این کتاب این است که حضرت امیر (ع) در هر حوزه ای که وارد می شود مباحث را به طور عمیق، جامع و فراگیر بیان می کند و انسان می تواند به نکات مهم و بی نظیری دست یابد. وقتی وارد بحث معرفت و عرفان می شود آن عارف سالکِ تشنه معارف زلال حقیقت را سیراب می کند. وقتی انسان محتوای نهج البلاغه را مروری می نماید به دست می آورد که آن حضرت از آزادی و بندگی، جنگ و صلح، مبارزه با نادانی ها، مبارزه با ظالم و همدردی با مظلوم، نگاه عطوفت آمیز به ستمدیدگان، ضعیفان و مستضعفان، بی اعتنایی به قدرت و ... سخن می گوید.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی گفت: در نهج البلاغه از انسان برتر سخن گفته می شود و انسان را به جهانی برتر برای برتر شدن دعوت می کند. امروز باید خود را در کنار فرزند قرآن یعنی نهج البلاغه قرار دهیم چون این کتاب انسان را به زندگی برتر دعوت می کند و جامعه بشری نجات خواهد یافت چرا که هر آنچه در نهج البلاغه است شرح آیات قرآن کریم است.

* اصول اخلاق جهانی در نهج البلاغه

امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در ادامه به بخشی از اصول اخلاق جهانی و برنامه حفظ کرامت انسان در نهج البلاغه اشاره و تصریح کرد: در نامه آن امام المتقین (ع) به فرزندش امام حسن (ع) راهبردها و پایه های اخلاق جهانی آمده است و جامعه امروزی باید این راهبردها را به عنوان قانون اخلاقی مورد توجه قرار دهد آنجایی که آن حضرت می فرماید: « یَا بُنَیَّ اِجْعَلْ نَفْسَکَ مِیزَاناً فِیمَا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ غَیْرِکَ فَأَحْبِبْ لِغَیْرِکَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِکَ وَ اِکْرَهْ لَهُ مَا تَکْرَهُ لَهَا وَ لاَ تَظْلِمْ کَمَا لاَ تُحِبُّ أَنْ تُظْلَمَ » . پسرم نفس خود را مابین خویشتن و مردم ملاک و معیار قرار بده، پس دوست بدار بر دیگری آنچه را که برای خود دوست داری و آنچه که برای تو ناملایم و ناگوار است، بر دیگران نیز کراهت بار تلقی کن. ظلم مکن چنانکه نمی خواهی ظلمی به تو برسد. و آنگاه حضرت در ادامه می فرمایند: « وَ أَحْسِنْ کَمَا تُحِبُّ أَنْ یَحسَنَ إِلَیْک وَ اِسْتَقْبِحْ مِنْ نَفْسِکَ مَا تَسْتَقْبِحُ مِنْ غَیْرِکَ وَ اِرْضَ مِنَ اَلنَّاسِ بِمَا تَرْضَاهُ لَهُمْ مِنْ نَفْسِکَ وَ لاَ تَقُلْ مَا لاَ تَعْلَمُ وَ إِنْ قَلَّ مَا تَعْلَمُ وَ لاَ تَقُلْ مَا لاَ تُحِبُّ أَنْ یُقَالَ لَکَ » و نیکویی کن همانگونه که دوست داری به تو نیکویی شود و زشت بشمار از خویشتن آنچه را که از دیگران زشت می شماری . آنچه را که نمی دانی مگو اگر چه آنچه که می دانی اندک باشد و آنچه را که نمی خواهی درباره تو گفته شود درباره کس دیگری مگو.

در نهج البلاغه از این نوع سخنان حکمت آمیز که از هر کدام می توان به اصلی از اصول و ارزشهای اخلاق جهانی رسید فراوان مشاهده می شود.

وی در پایان گفت: ای کاش زمینه هایی در جوامع بشری و اسلامی فراهم می شد که نهج البلاغه از این غربت بیرون می آمد و به عنوان منشور اخلاقی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حکومت داری قرار می گرفت.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۲۷
دبیرخانه دین پژوهان کشور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی