دبیرخانه شورای دین پژوهان

www.dinpajoohan.com
دبیرخانه شورای دین پژوهان
شنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۳۹ ق.ظ

آیت الله العظمی بهجت دغدغه انقلابی داشتند

مدیر حوزه های علمیه



 


    آیت الله العظمی بهجت دغدغه انقلابی داشتندمدیر حوزه های علمیه

   آیت الله العظمی بهجت دغدغه انقلابی داشتند 


  مدیر حوزه های علمیه با بیان این که آیت الله العظمی بهجت ذوابعاد بودند وبرخی ابعاد ایشان ناشناخته ماند گفت: ایشان همواره توصیه هایی به امام خمینی(ره) و حرکت انقلاب داشتند که نشان از دغدغه ایشان در این مسیر بود. 

 

 

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری،  امشب در آیین گرامیداشت پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی  بهجت که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: انسان در عالم خلقت، دارای جایگاهی رفیع است؛ تا جایی که خداوند او را در قرآن کریم خلیفه الله و مورد تکریم پروردگار معرفی می نماید.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که خداوند آسمان ها و زمین و هر آنچه در میان آنهاست را مسخر انسان قرار داده است، تصریح نمود: انسان مخلوقی است که توانست از مقامات ملائک مقرب خداوند پیشی بگیرد.

وی با اشاره به قرار داده شدن استعداد هایی در وجود انسان ها گفت: انسان وظیفه دارد که این استعدادها را در خود کشف و تقویت نماید. البته در کنار این استعداد ها، انسان دارای غرایزی است که در صورت عدم کنترل، حتی از حیوانان نیز پست تر خواهد شد.

عقل چراغ پرفروغ سعادت بشر

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که خداوند برای نجات انسان از این گرفتاری سه راه را در پیش روی او قرار داده است، تصریح نمود: نخستین عامل در این عرصه، عقل انسان است؛ خداوند چراغ پرفروغی به نام عقل قرار داده است که در تمامی عرصه ها مسیر درست را نشان می دهد.

معاون جامعه مدرسین با اشاره به آیات قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام،عقل را  از بالاترین نعمت ها معرفی کرد که در صورت بی توجهی به این نعمت الهی که چراغ پر فروغ هدایت است، انسان در قعر جهنم قرار خواهد گرفت معرفی کرد.

عضو خبرگان رهبری پیامبران و اولیای الهی را راه دیگر در این عرصه معرفی کرد و گفت: پیامبران از سویی با خدا ارتباط داشته و وحی و دستورات الهی را دریافت می کنند و این آموزه ها را با ادبیات قابل فهم برای انسان، به بشریت عرضه می نمایند.

آیت الله حسینی بوشهری، اولیای الهی را جانشینان پیامبران الهی معرفی کرد و گفت: این ها نیز تمام تلاش خود را برای هدایت انسان ها به کار می برند تا مسیر سعادت گم نشود.

عالمان دین مورد تکریم قرآن

وی سومین راهکار در سعادت و هدایت بشر را عالمان دین معرفی کرد و گفت: عالمان دین دارای جایگاه بالایی هستند که در آیات قرآن و روایات معصومین علیهم السلام مورد تکریم و تقدیر قرار می گیرند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، افزود: بر اساس روایتی از نبی مکرم اسلام(ص)، مثل علما مانند ستاره های پرفروغی است که مردم در دریا و خشکی مسیر را به وسیله آنها پیدا می کنند.

وی با بیان این که کدام گروه از علما می توانند مانند چراغ راه باشند، افزود: بر اساس سخن امام باقر علیه السلام، عالمی که جامعه از علمش بهره ببرد و علم همراه با عمل و عبادت و اخلاص باشد؛ بی تردید می توان در مسیر آنها گام نهاد.

باید سراغ کدام عالم رفت

آیت الله حسینی بوشهری، به روایتی از امام کاظم علیه السلام اشاره کرد و گفت: بر اساس سخن این امام معصوم(ع)، انسان نباید به سراغ هر عالمی برود، مگر این که انسان ها را از تردید به یقین، از کبر به تواضع، از ریا به اخلاص، از دشمنی و کینه به محبت و دوستی و از وابستگی به دنیا به زهد و پارسایی هدایت کند.

وی درباره شاخصه های همنشین خوب در کلام حضرت عیسی علیه السلام گفت: در کلام این پیامبر الهی، انسان باید با کسی همنشینی نماید که با دیدن او به یاد خدا بیفتد، و یا نشست با او علمش زیاد شود و عمل او انسان را به یاد آخرت بیاندازد. این سبک زندگی اسلامی است که باید به آن توجه نمود.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه با اشاره به شخصیت حضرت آیت الله بهجت گفت: از جمله ویژگی های این عالم وارسته، علمیت ایشان بود که از چهارده سالگی به کربلا معلا رفته و در محضر اساتید بزرگ کسب علم کردند؛ ایشان در ادامه به قم آمده و در درس آیت الله العظمی بروجردی(ره) تلمذ کردند.

توصیه آیت الله بهجت به طلاب

وی با بیان این که ایشان همواره به طلاب توصیه می کردند که در عین درس فرا گرفتن، تدریس نمایند،  افزود: ایشان تا سه روز قبل از ارتحالشان، در مسجد فاطمیه قم تدریس داشتند.

آیت الله بهجت در مسیر بندگی خدا

آیت الله حسینی بوشهری به شخصیت اخلاقی حضرت آیت الله بهجت اشاره کرد و گفت: ایشان قبل از این که به سن تکلیف برسند، در مسیر بندگی  خدا قرار گرفت و همین موجب شد که در سنین جوانی، به مقامات عالی اخلاقی و عرفانی دست یافتند.

آیت الله بهجت هرروز به منزل امام می رفت

 وی با بیان این که مجموع توصیه های حضرت آیت الله بهجت در بندگی خدا، اطاعت خدا و ترک معصیت خلاصه می شود، افزود: ایشان در کوران مبارزات, در سال 41 که امام به قم بازگشت، ایشان هر روز به منزل امام(ره)  می رفتند و بدون این که بنشینند، ساعتی حضور می یافتند و ارادت خود را بیان می داشتند.

ارتباط با مقام معظم رهبری

عضو خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان ساخت: ایشان همواره توصیه هایی به امام خمینی(ره) و حرکت انقلاب داشتند که نشان از دغدغه ایشان در این مسیر بود. ایشان بعد از امام خمینی(ره) نیز با مقام معظم رهبری در ارتباط بودند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۲۷
دبیرخانه دین پژوهان کشور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی